Thursday, January 10, 2013

KHURUJ FISABILILLAH part three(end)

... HARI         : SABTU
    TEMPAT   : SURAU AL-IKHWAN
    MASA       : 8.30 A.M
    TUJUAN   : BERPINDAH KE SURAU TAMAN SEROJA


kfine, kul 8.30 a.m bertolak, kul 8.10 a.m aku bangun, dengan xmandi, barang xkemas masuk beg lagi, cuak gila ah aku... dah la Sheikh(pun ikut usaha dakwah 3hari sekali, well dia yang ajak aku tapi dia mai lambat) xikut skali sebab dia ada ceramah lesen memandu~ (=,=)....

Ok aku mandi, bersiap dan berkemas dalam masa 30 minit... Nasib baik laaaaa time aku sampai surau tu depa baru lepas muzakarah adab(kot)~ Huhuhu, then ada la masa sikit lagi tuu sebelum depa bertolak, aku sempat balik rumah aku tengok apa yang tertinggal... Dan memang aku ada tertinggal barang pun, (*sleeping bag or bedding) which is extremely important especially time nak tidoq, memang semua jemaah2 tabligh tu ada sleeping bag masing~ Memang nasib menyebelahi aku la time tu... Then lepas baca doa memulakan perjalanan, aku disuruh naik motor dengan sorang abang ni, nama dia abg mohammad hamberie, tpi kami pnggil abg mohammad jaaak(orang sarawak mariiii~) and aku suruh dia bawak motor sebab aku masih tak brani nak memboncetbonceng orang~ HAR HAR HAR (=,=')

Sampai2 ja di Surau Taman Seroja, Pak Cik Baharudin a.k.a Amir Sab(ketua) kami, suruh angkat barang2 ta'am(barang2 basah mcm dapur gas, kuali, cawan etc) dulu... Lepas tu baru angkat bag masing2.... Masuk ja surau terus solat sunat tahhiyatul masjid... Then buat solat sunat dhuha sebelum mesyuarat... Time mesyuarat tu la akan dilantik orang2 yang akan baca ta'alim(baca hadis) pagi petang malam, bayan, zohot, asar, maghrib, isya', siapa yang kena buat tugas harian macam masak ngan basuh pinggan(khidmat)... and korban(duit untuk makan) haritu kena bayar RM6, tapi diorang amik RM5 ja dari aku...

Well, banyak yang aku blajaq dalam 3hari 2malam aku ikot usaha dakwah ni, and aku sedar yang masih banyak aku perlu blajar, para sahabat and salafussolehin pun amik masa bertahun-tahun untuk mendalami ilmu agama, so memang for sure la 3days and 2night is not enough...

Ok, lastly pengalaman yang xdapat nak digambarkan betapa seronok dan tenangnya masa aku ikut 3hari dakwah, nak tau kenapa 3 hari tapi entry part one aku ada mention 4 hari baru diorang sampai surau depan umah aku????  Haaa, sebabnya, kalu nak diikutkan, bukan kira hari tapi jam... 3 hari 72 jam, kena cukupkan jam tu la.... And then sepanjang depa kat Sungai Petani ni aku follow, walaupun xiktikad skali... Tapi still aku ikot pi surau2 yang depa pi(which is Surau Taman Melur, Surau pengkalan lebai man, Surau Taman Sri Wang, and the last one, Surau Taman Kenari).... And makin lama rasa makin rapat, so agak sedih bila depa dah balik pada 7/01/12... T,T

*Ingat pesan wak, dua orang yang bertemu dan berpisah kerana ALLAH S.W.T insya allah akan dipertemukan kembali mereka diakhirat kelak... wallahu'alam...

And here is some picture i've take on their last day in Sungai Petani... Time ni dekat surau taman kenari~ Oh Yea, yang pakai spec. ngan sweater warna hitam tuh la Nasir, kawan yang aku cita masa part 1 dulu tuh...






Dari kiri Abang Din(Sharifudin, dia ni asal puchong tapi duduk kat indonesia), Aku, Abang Usamah, Nasir, dengan Abang Mohd~ Haa, Abang Din tu keluar usaha dakwah selama 4bulan (0m0), lepas sungai petani dia ada lagi 40 hari lagi kot, tapi aku tak tau dekat mana pulak~





No comments: